Zowel op school als in de verdere leefomgeving worden er eisen gesteld aan de schoolse taken van een kind en het vergroten van de zelfstandigheid op allerlei gebieden. Kinderen dagen elkaar uit. Meedoen wordt steeds belangrijker. Zowel thuis, op school, bij de (sport)club is het fijn om mee te kunnen spelen en steeds zelfstandiger te zijn, zowel binnen als buiten. Niet alleen het fijne bewegen, zoals schrijven, knutselen, spelen met Lego en het gewoon op je stoel zitten, maar ook alledaagse taken als eten met bestek, tanden poetsen, veters strikken en schoolse vaardigheden horen bij de onderdelen van de ontwikkeling waarvoor een kinderergotherapeut aandacht kan hebben.

Herken je één of meerdere van onderstaande beelden?

  • een (vermoedelijke) achterstand in de ontwikkeling van de fijne motoriek
  • kleuren, knippen en veters strikken lukken niet goed
  • schrijven gaat moeizaam
  • onhandig zijn door bijvoorbeeld een motorische coördinatiestoornis of aandachtsprobleem
  • moeite met concentreren, een plan maken voor een activiteit en deze uitvoeren of het eigen maken (automatiseren) hiervan
  • last hebben van prikkels, zoals harde geluiden, fel licht, bepaalde voedselstructuren, bepaalde materialen niet willen aanraken/voelen, zoals zand, gras, etc.
  • een neurologische aandoening of spierziekte
  • langdurige pijn- of vermoeidheidsklachten zonder dat daar een lichamelijke oorzaak voor gevonden is.

Gespecialiseerde kinderergotherapie kan dan helpen. We zien schoolgaande kinderen over het algemeen op één van onze praktijklocaties, op school of op de gespecialiseerde opvang. Mocht de hulpvraag behandeling aan huis vragen, dan is dit mogelijk als er een verwijzing van een arts is.