Is jouw kind al langere tijd vermoeid? Of heb heeft je kind langdurig pijn dat niet zomaar herstelt, waardoor hij of zij niet meer volledig naar school gaat, sport of met vrienden afspreekt? Fysiotherapie bij Jan van Rijn Kinderfysiotherapie kan zinvol zijn. Samen gaan we aan de slag met de oorzaak van de klachten. Ook helpen we je kind om weer volledig naar school te kunnen en andere leuke dingen te kunnen doen.

Wat is chronische pijn?

Bij chronische pijn heeft je kind langere tijd pijnklachten. De pijn zelf is erg vervelend, maar het levert vaak ook andere problemen op. Het kan gebeuren dat je kind niet meer meedoet met sporten, niet meer naar school gaat en zich verdrietig voelt. Dit kan thuis of met vrienden problemen geven.

Wat is chronische vermoeidheid?

Bij chronische vermoeid heeft je kind langer dan zes maanden last van vermoeidheid en gaat het niet over door te relaxen of te slapen. Vaak zijn er ook andere klachten zoals spierpijn, hoofdpijn en problemen met concentreren en dingen onthouden. De vermoeidheid is in veel gevallen vervelend. Zo lukt het bijvoorbeeld niet meer om te sporten, naar school te gaan en/of met vrienden af te spreken.

Veelvoorkomende langdurige klachten zijn:

• Chronische vermoeidheid en het Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS)
  • Langdurige pijn in het houdings- en bewegingsapparaat (spieren, gewrichten, rug, nek)
  • Chronische hoofdpijn/migraine
  • Functionele buikpijn
  • Chronische hyperventilatie

Daarbij horen we ook vaak andere klachten zoals slecht slapen, moeite met inspanning, snel buiten adem zijn of benauwdheid, duizelig, piekeren, concentratieproblemen, angst, (over)gevoeligheid en niet lekker in zijn/haar vel zitten. Het kan ook zijn dat je kind niet herstelt na een besmetting, bijvoorbeeld met COVID-19 (long-covid).

Hoe zit dat?

Vaak vinden artsen geen medische oorzaak voor de klachten. Deze klachten worden dan ook wel SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten) of ALK (Aanhoudende Lichamelijke Klachten) genoemd. Dat er geen medische oorzaak gevonden wordt, betekent niet dat ze onverklaarbaar zijn.

Wat doen we?

Wij gaan met jullie vanuit een breed perspectief op zoek naar factoren die invloed hebben op de klachten. Dit doen we middels educatie, bewegen, zoeken naar de juiste belasting en belastbaarheid, ontspanning en verschillende gesprekstechnieken. Hiermee proberen we de klachten beter te begrijpen en zien we vaak dat de klachten uiteindelijk verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.

Mocht het nodig zijn dan werken we samen met collega’s, zoals docenten of zorgcoördinatoren op school, ergotherapeuten, kinder- en huisartsen en psychologen. Ook werken wij intensief samen met revalidatiecentrum De Hoogstraat waar wij geregeld naar doorverwijzen.